هر حیوان و انسان و موجودات زنده و غیر زنده مثل روبات ها که از اول همه دانش های مورد نیاز را به آنها بدهیم .در موجودات زنده ژن حاوی اطلاعات است که به آنها اطلاعات غریزی میگویند براساس این اطلاعات در هر شرایط دنباله ادراکات (دنباله ادراکات یعنی هر آنچه میبینیم میشنویم در روبات ها حسگر ها و ورودی ها) کارهای خاصی انجام میدهیم به این کار های خاص میگویم موجود زنده غریزی رفتار کرده یا یک روبات هوشمند خودمختار در تصمیم گیری نیست.

مثلا در ژن ما این اطلاعات وجود دارد که با ترس فرار کنیم
مثلا در ژن ما این اطلاعات وجود دارد که با دیدن چیز های تحریک آمیز هورمون های خاصی در مغز که مسئول تنظیم احشا بدن هست تولید شود.

 بطور کلی می‌توان نتیجه گرفت اطلاعات که در ژن موجودات زنده چه هوشمند (مثل انسان) چه غیر هوشمند (و صرفا تصمیم براساس غریزه از پیش تعریف شده مانند برخی حیوانات مثل مارمولک،برخی نژاد سگ ها ، برخی از انواع سوسک ها و...) اطلاعات حیاتی مثل تولید مثل وجود دارد اگر صرفا عمل (Action)  براساس آن اطلاعات باشد میگویم آن موجود یا سیستم خود مختار نیست.

بصورت فرمول ریاضی :

اگر بخواهیم  غریزه یا روباتی که خودمختار در تصمیم گیری نیست را فرمولیزه کنیم:
 

f: p*---------->A

که در این فرمول f تابع عمل است
در این فرمول p* تمام ادراکات از ابتدا تا لحظه فعلی علامت -----------> به معنی ارجاع به A یعنی عمل متناظر با آن ادراکات
فرمول بالا این معنی را می دهد که هر موجود زنده دارای غریزه  یا ربات های غیر خودمختار در تصمیم گیری از اطلاعاتی که در خودشان دارند مثلا هنگام گرسنگی-----> غذا خوردن نتیجه میگیرند.
مثلا هنگام مواجه با ادراک گرسنگی از اطلاعات نتیجه میگیرند باید غذا بخورند.

موجود هوشمند:

موجودات هوشمند مثل انسان ها علاوه بر غریزه یاد گیری هم دارند یعنی علاوه بر اطلاعات درونی هنگام مواجه با ادراکی که هیچ دانشی از آن ندارند را در خود ذخیره کرده و بعداً آنها را بیاد می آورند.
برخی از موجودات هوشمند مانند انسان دارای تصویر سازی ذهنی مانند درک اعداد، مفاهیمی مثل آزادی بیان ، عدالت و... هستند و برخی از حیوانات هوشمند مثل برخی نژاد های هوشمند سگ قابلیت یادگیری پاداشی دارند.
مثلا انسان میتواند با شنیدن اسم غذا یک تصویری از غذا و علت غذا خوردن را بداند .(یادگیری بصیرت)
برای یک سگ یاد دادن مفهوم غذا میتواند پاداشی باشد یعنی هر وقت صدای زنگوله را شنید به آن سگ غذا بدهید آن سگ چون بطور غریزی معنی غذا خوردن را میداند پس یاد میگیرد که صدای زنگ یعنی غذا ، به این نوع یادگیری بدون تصویر سازی یادگیری پاداش/ خطر (شرطی شدن) میگویند.
فرمول موجود هوشمند:
هر چند این فرمول کامل نیست اما برای درک یک سیستم پیچیده یادگیری قابل قبول است:

نکته: یادگیری ترکیبی از دانش های قبلی + ادراک = نتیجه است .
مثلا یک سگ اگر بطور غریزی مفهوم غذا را نمی‌دانست نمی‌توانست یادبگیرد هنگام شنیدن صدای زنگ باید غذا بخورد.
یک انسان اما یادگیری پیچیده تری دارد علاوه بر شرطی شدن و وسواس (تکرار یک عمل که هیچ از آن نمی‌دانیم باعث ذخیره سازی آن عمل در حافظه میشود بدون هیچ منطقی که به آن وسواس میگویم!!!)میتواند با تصویر سازی چیزی را در حافظه بسپارد مثلا همان عدد 2 ما در واقعیت یک 2 نداریم بلکه عدد 2 یک تصویر از مثلا دو گنجشک یا دو سیب و... است . یا مثلاً مفهوم دایره ، آزادی ، عدالت و... که مفاهیم انتزاعی (Abstract ) هستند.
به عاملی چه انسان هوشمند چه حیوان هوشمند. چه ربات هوشمند اگر دارای یادگیری باشد  یک موجود یا عامل هوشمند خودمختار است.
اگر عامل اطلاعات قبلی نداشته باشد یک عامل خودمختار محض است.
امیدوارم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید .
لایک و نظر یادتون نره